Vältä hakukoneoptimoinnin sudenkuopat verkkosivun uudistuksen yhteydessä

Hakukoneoptimoinnin huomioiminen sivustouudistuksen yhteydessä on erityisen tärkeää, jos vanhalla sivulla on jo saavutettu hakukonenäkyvyyttä.

Tässä tekstissä käyn läpi viisi huomioitavaa kohtaa:

Nykyisten sivujen analysointi
Sivujen rakenne
Uudelleenohjaukset
Sivukartta + muu tekninen SEO
Seuranta

Analysoikaa nykyiset sivut

Miltä sijoitukselta verkkosivu löytyy ja millä avainsanoilla? Millä sivuilla on eniten katseluja? Mille sivuille johtaa eniten tai laadukkaimpia linkkejä? Huolehtikaa, että suosittu sisältö siirretään myös uudelle sivulle.

Ottakaa hakukoneoptimointi mukaan uuden sivun suunnitteluun alusta alkaen. Tästä aiheesta olen kirjoittanut oman blogitekstin: Hakukoneoptimointi mukaan jo verkkosivuprojektin alkumetreille.

Kiinnittäkää huomiota rakenteeseen

Rakennetta ei tulisi muuttaa vain muuttamisen ilosta, vaan sille pitäisi aina olla olemassa hyvä syy. Rakenteella on iso vaikutus kävijäkokemukseen, mutta sekava rakenne voi myös hämmentää hakurobotit.

Verkkosivun tulisi kannustaa kävijää ostoon tai yhteydenottoon, ja hyvin suunniteltu rakenne auttaa tavoitteessa. Pohtikaa esimerkiksi: Mitä sivuja tarvitaan kävijän vakuuttamiseksi? Minne sivulle kävijää ohjataan etusivulta? Missä vaiheessa kävijä ohjataan yhteydenottolomakkeelle? Miettikää optimaalinen reitti kävijälle, ja tehkää se mahdollisimman helpoksi ja lyhyeksi. Reitti voisi olla esimerkiksi:

Etusivu> Palvelut > Yksittäisen palvelun kuvaus > Referenssit > Yhteystiedot

tai

Etusivu > Tuotekategoria > Tuote > Ostoskori > Kassa

Jos sivujen rakenne tukee myyntiprosessia, ei ole mitään syytä muuttaa rakennetta. Pahimmillaan muutoksilla tehdään hallaa, kun vanhoihin verkkosivuihin tottuneet kävijät eivät enää löydäkään tarvittavaa tietoa uusilta sivuilta, tai hakurobotti joutuu “umpikujaan” sekavan rakenteen vuoksi.

Uudelleenohjaukset

Tämä on tärkein asia sivustouudistuksen yhteydessä. Usein sivujen rakenne muuttuu, sivuja saatetaan poistaa, jakaa useammaksi sivuksi tai muuttaa eri URL osoitteen alle. Vanhat osoitteet saattavat jäädä roikkumaan Googlen hakutuloksiin, toisille verkkosivuille tai somekanaviin pitkäksikin aikaa, joten on tärkeää ohjata vanhat osoitteet uusille sivuille. Näitä kutsutaan 301 uudelleenohjauksiksi. Ohjaukset onnistuvat webhotellin hallintapaneelista. WordPressissä voi myös käyttää ilmaista lisäosaa, esimerkiksi tätä.

Uudelleenohjaukset kannattaa myös tehdä sisällölle, jota ei ole siirretty ollenkaan uudelle sivulle. Tällöin ohjauksen voi tehdä vaikkapa etusivulle tai yhteydenottosivulle. Jos kyseessä on uudistunut palvelu, ohjatkaa liikenne uuden, lähiten vastaavan palvelun sivulle.

Uudelleenohjauksia varten kannattaa ottaa talteen vanhojen sivujen URLit.

Sivukartta ja muu tekninen SEO

Sivukartta eli sitemap kertoo Googlelle sivusi sisällön. Googlen crawlerit, eli hakurobotit käyvät kyllä sivusi läpi aikanaan, mutta tekemällä sivukartan ja lähettämättä sen Googlelle, nopeutat prosessia huomattavasti.

Useimmat WordPressin SEO lisäosat (esim. Yoast SEO, The SEO Framework, All-In-One Seo) tekevät sivukartan automaattisesti, mutta sen voi tehdä myös itse. Verkosta löytyy useita ilmaisia työkaluja, joilla sivukartan voi tehdä itse, esimerkiksi tämä.

Voit tarkistaa, että sivukartta varmasti löytyy käyttämällä seuraavanlaista osoitetta: verkkosivusi.fi/sitemap.xml. Esimerkiksi tämän sivun sivukartta löytyy tällä osoitteella: https://markkinointimuikea.fi/sitemap.xml

Kun sivukartta on tehty, tulisi se lähettää Googlelle Search Console työkalun avulla.

Uusia sivuja rakentaessa on hyvä aika laittaa kuntoon myös muut tekniseen hakukoneoptimointiin liittyvät seikat, kuten responsiivisuus, nopeus ja SSL sertifikaatti. Voit lukea lisää teknisestä hakukoneoptimoinnista tältä sivulta.

Seuratkaa hakukonenäkyvyyttä julkaisun jälkeen

Huolehtikaa, että seuranta on kunnossa heti julkaisun yhteydessä, eli että sivulta löytyy Google Analytics ja Search Console. Seuratkaa hakukonenäkyvyyden ja sivuliikenteen kehittymistä uudistuksen jälkeen. Jos hakukonenäkyvyys tippuu uudistuksen yhteydessä, tarkistakaa ensimmäiseksi, onko Search Consolessa virheilmoituksia. Search Consolesta voi tarkistaa mm. sivut joita Google ei ole pystynyt indeksoimaan (tunnistamaan ja lisäämään) sivuja, 404 virhesivut, uudelleenohjatut ja ohitetut sivut.

Tässä vielä lopuksi lyhyt tarkistuslista sivujen uudistukseen

Aloittakaa uusittavien sivujen analysoinnilla,
huolehtikaa teknisestä hakukoneoptimoinnista,
muistakaa uudelleenohjaukset,
tarkistakaa, että hakukoneilla on pääsy uusille verkkosivuille,
sivukartta löytyy ja on lähetetty Googlelle,
seuratkaa hakukonenäkyvyyttä uudistuksen jälkeen.

Autan myös mielelläni hakukoneoptimoinnissa sivujen uudistuksen yhteydessä! Varaa aika ilmaiseen markkinointineuvontaan täältä, niin katsotaan miten voisin olla avuksi.