Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon kotisivuprojektissa?

Kotisivut on yksi yrittäjien ensimmäisistä hankinnoista, ja todennäköisesti ensimmäinen satsaus markkinointiin. Kotisivut on pitkäikäinen investointi, joten ei ole yhdentekevää, kuka sivut tekee ja miten.

Tässä artikkelissa kerron hieman erilaisista tavoista verkkosivujen toteutukseen ja jaan muistilistan tarjouspyynnön lähettämistä varten.

Mitä kotisivut maksaa? Mitä niistä kannattaa maksaa?

Sivujen hintaan vaikuttaa tekijän kokemus ja meriitit, kustomonnin määrä ja sivujen koko. 

Kotisivujen hinnat vaihtelevat satojen ja kymmenientuhansien välillä. Ei siis ihmekään, että sivuja ostaessa hämmentyy. Ei kannata kuitenkaan vaipua epätoivoon, ja ajatella että vain kymmenientuhansien arvoiset kotisivut on hyvät. Kalleimmat kotisivut ovat yleensä isoja toteutuksia, jotka on räätälöity alusta loppuun saakka yritykselle uniikiksi. Niitä tarjoavat usein keskikokoiset ja isot mainostoimistot. Edullisimmat sivut ovat taas ehkä opiskelijoiden aloittelevien freelancereiden ensimmäisiä projekteja. Väliin putoaa kirjava joukko freelancereita ja pieniä mainostoimistoja.

Ympäripyöreästi voisi siis sanoa, että kotisivut ovat oikean hintaiset, jos ne kattaa yrityksesi tarpeet. Sen vuoksi on tärkeää pohtia tarkkaan, mitä kaikkea kotisivuille tarvitaan, ja mitä kotisivuilla halutaan saavuttaa?

Millainen tekijä?

Kotisivujen tekijää valittaessa kaikista tärkein asia on keskusteluyhteys. On todella tärkeää, että kotisivujen tekijä ymmärtää mitä haluatte verkkosivuilta ja pääsette myös yhteisymmärrykseen sivujen rakenteesta.

Vaikka kotisivujen teko ulkoistetaan, on projekti aina tiivistä yhteistyötä asiakkaan ja tekijän välillä. (Toki, jos sinulla ei ole mitään toiveita tai tavoitteita sivujen suhteen, voi ne jättää kokonaan tekijälle. Mutta silloin myös lopputulos voi olla mitä vaan.) Kerro tekijälle mahdollisimman tarkasti, mitkä ovat toiveesi kotisivujen tai nettikaupan suhteen. Ammattitaitoinen tekijä osaa myös kertoa, jos kyseinen toteutus ei onnistu hänen kauttaan.

WordPress verkkosivut

Verkkokauppa-alustoja on useita, mutta ylivoimaisesti suosituin on WordPress, jonka .Suurinosa verkkosivu ja -kauppa tekijöistä käyttää WordPressiä sen monipuolisten ominaisuuksien vuoksi. WordPressin käyttö on ilmaista, ja sillä onnistuu kaikenkokoiset projektit pienistä käyntikorttisivuista satojen tuotteiden verkkokauppaan. Verkkosivut voi tehdä jopa ilman mitään koodaustaitoja, joskin edes alkeet HTML ja CSS koodauksesta helpottaa tekemistä huomattavasti. 

Tekotapoja löytyy WordPress sivuihin monenlaista, mutta jaan ne tässä karkeasti kahteen eri tekijä luokkaan:

  • Koodaajat ja
  • Sivunrakentajat

Koodaajat tekevät räätälöityjä sivuja jotka on tehty uniikisti yrityksen tarpeeseen. Tällaiset sivut ovat yleensä kalliita, sillä ne vievät paljon työtunteja. Kustomoidun koodin vuoksi usein ylläpito tarvitaan k.o. tekijältä/yritykseltä. Tällaiset toteutukset sopivatkin parhaiten isoihin verkkosivuprojekteihin, joihin tarvitaan paljon räätälöityjä ominaisuuksia.

Sivunrakentajat tekevät WordPress sivuja valmiiden teemojen ja/tai sivunrakentajien kuten Elementorin, BeaverBuilderin tai Divi-teeman avulla. Tämä on kustannustehokas tapa tehdä sivuja. Sivunrakentajille tehdyt sivut sopivat pienille ja keskisuurille sivuille, ja kun kustannukset halutaan pitää matalalla.

Osa tekijöistä tippuu molempien välille, eli sivuja saatetaan tehdä pääosin sivunrakentajalla, mutta joitakin ominaisuuksia koodataan tarpeen mukaan.

Mitä asioita kannattaa kirjoittaa tarjouspyyntöön?

Tarjouspyyntöä varten mieti ainakin seuraavia asioita:

  • Minkälaisella aikataululla sivut tehdään?
  • Visuaalinen ilme – onko sellainen valmiina, vai tarvitaanko (logo, värimaailma, fontit)?
  • Miten paljon sisältöä sivuille tulee = miten isoista sivuista on kyse?
  • Mitä ominaisuuksia sivuilta kaivataan? Tarvitaanko esimerkiksi yhteydenottolomaketta tai integraatiota asiakashallintajärjestelmään?
  • Tuleeko sivuista monikieliset?
  • Haluatteko myös ostaa verkkosivujen ylläpidon?

Jos kyseessä on aivan uudet sivut:

Jos taas olemassaolevat sivut aiotaan uudistaa:

  • Missä sivut sijaitsevat nyt (webhotelli)?
  • Haluatteko vaihtaa samalla webhotellin?
  • Kuka hoitaa sivun siirron webhotelliin?

Aikataulu

”Mahdollisimman nopeasti” tarkoittaa päivää yhdelle, viikkoa toiselle ja jollekin kuukautta. Anna siis tarkka aikamääre, milloin haluat verkkosivun olevan valmis. Projektiin kannattaa varata aikaa, etenkin jos kyseessä on verkkokauppa. Verkkosivujen tekemiseen liittyy monen monta yksityiskohtaa, jotka ei välttämättä tule heti edes mieleen.

Huomioi myös varata itsellesi aikaa verkkosivuprojektille, erityisesti jos aiot tuottaa sisällön omatoimisesti. Monilla on harhaluulo, että verkkosivut tehdään valmiiksi ja lopuksi sinne vaan lisätään tekstit ja kuvat. Tosiasiassa tekstit tarvitaan jo suhteellisen aikaisessa vaiheessa, sillä tekstin pituus vaikuttaa sivun ulkonäköön ja rakenteeseen. Ilman kuvia taas on vaikea suunnitella sivujen ulkonäköä, jotta kuvat istuisivat nettisivulle. Esimerkiksi todella tummat kuvat voivat näyttää liian raskailta vaaleilla sivuilla.

Verkkosivujen tekijä saattaa myös haluta varmistaa asioita matkan varrella, ja silloin on hyvä ettei sivujen rakennus tökkää viikoiksi yhden kysymyksen takia. 

Visuaalinen ilme

Verkkosivujen ulkonäön tulisi mukailla yrityksen (tai yhdistyksen) ilmettä. Verkkosivuille tarvitaan ainakin:

  • Logo
  • Värimaailma
  • Fontit

Leiskan, eli layoutin, eli kotisivujen ulkonäön ja rakenteen suunnittelu kuuluu usein verkkosivujen hintaan, mutta joskus halutaan käyttää ulkopuolista graafikkoa tai jopa tehdä leiska itse. Tällöin kannattaa huomioida, että leiskan tekijällä on kokemusta verkkosivujen suunnittelusta, ja ymmärtää verkkosivujen lainalaisuudet: mikä on mahdollista ja mikä ei. 

Kokeneet verkkosivutekijät myös tietävät mikä toimii ja mikä ei, esimerkiksi todella kauniit sivut voivatkin olla huonot käytettävyydeltään. Ei ole sattumaa, että verkkosivujen rakenne on monilla sivuilla hyvin samankaltainen. Tämä ei silti estä luovuutta, tai etteikö sivuista voisi tehdä yrityksen näköisiä.

Verkkosivun koko ja ominaisuudet

Jälleen kerran, pienet tai isot sivut ei kerro yhtikäs mitään. Arvioi, montako sivua verkkosivulle tarvitaan, tai montako tuotetta verkkokauppaan tulee. Jos et ole varma, laske sivujen määrä mieluummin hieman yläkanttiin. Yleensä sivujen määrä on palvelujen määrä + etusivu + yhteystietosivu. Verkkokaupoissa alasivuja ei välttämättä tarvita montaa, sillä kauppa ja tuotteet ovat sivun pääpointti. Tällöin on oleellisempaa tietää, kuinka monta tuotetta verkkokauppaan tulee.

Kerro myös, millaisia ominaisuuksia haluat kotisivuille? Tarvitsetko kenties yhteystietolomaketta tai chattia? Ehkäpä haluat yhdistää ne asiakashallintajärjestelmääsi? Tarjoatko palveluita ajanvarauksella, soittaako asiakkaat vai haluatko sivulle ajanvarauslomakkeen? Tuleeko sivuista monikieliset, kuka kääntää sisällön? Mitä muuta mahdollisesti haluat sivuille?

Webhotelli + domain

Osa verkkosivutekijöistä tai yrityksistä tarjoaa myös webhotellipalveluita. Yksittäisillä tekijöillä/freelancereilla ei usein ole webhotellipalvelua, vaan he antavat suosituksensa jollekin hostingyritykselle.

Webhotelli on se paikka, missä sivusi sijaitsevat, ja domain osoite sivuillesi. (Verkkosivusi on talo, domain osoite ja webhotelli tontti jolle talo rakennetaan.)

 

Ylläpito

Sivujen valmistuttua jonkun täytyy ylläpitää sivuja. On suuri virhe teettää upeat kotisivut, ja jättää ne sitten oman onnensa nojaa. Etenkin tietoturvasyistä esim. WordPress, teemat ja lisäosat tulisi pitää päivitettyinä. Lisäksi sivun sisältöä tulisi uusia aika-ajoin ja mahdollisesti tuottaa uutta sisältöä esimerkiksi blogin muodossa.

Mieti siis, haluatko tehdä kaiken ylläpidon itse, vai kaipaatko apua tai koulutusta sivujen ylläpitämiseen.

Sulje
Avaa WhatsApp
1
Tarvitsetko apua?
Moi! 👋
Voit laittaa kysymyksiä tai tarjouspyynnön tätä kautta.
Vastaan heti kun kerkeän! 🤗