Tekninen hakukoneoptimointi

Päivitetty 25.6.2020

Hakukoneoptimoinnista aikaisemmin kirjoitettua:

Useimmille tulee mieleen hakukoneoptimoinnista juurikin tekninen hakukoneoptimointi. Tämä juontaa juurensa varmasti aikoihin, jolloin kaikenlaisella”kikkailulla” (ns. black hat seo) koitettiin saada sivuja hakutuloksien ensimmäisille paikoille. Nykyään Google tunnistaa lähes kaikki tällaiset tavat, ja rankaisee niistä tiputtamalla kokonaan pois hakutuloksista.

Tekninen SEO on silti edelleen tärkeä osa hakukoneoptimointia, mutta sen rooli nykyään on ehkä enemmänkin poistaa esteitä hakukonenäkyvyydeltä.

Sisällön optimointiin nähden tekninen optimointi on varsin suoraviivaista. Hakukoneet rakastavat responsiivisia (näyttävät hyvältä tietokoneella, tabletissa ja puhelimessa), nopeita, turvallisia ja toimivia verkkosivuja.

Sivujen teknisessä hakukoneoptimoinnissa varmistetaan, että

  • sivut toimivat  yhtä vaivattomasti niin mobiilissa kuin pöytäkoneella,
  • ne avautuvat mielellään alle 3 sekuntiin,
  • sivuilla on SSL -suojaus,
  • URL -osoitteet toimivat ja niissä on selkeä rakenne
  • tuplasisältö on merkitty canonical -tagilla,
  • Otsikot on merkitty h1 (h2,h3,h4 jne) tageilla
  • sivuilta löytyy sivukartta ja robots.txt sivu
  • ja sivuille on mielellään määritetty Schema ja mikrodata.

Tekninen toteutus voi kuitenkin tuntua hankalalta, jos kokemusta verkkosivujen tekemisestä tai hallinnasta ei juurikaan ole. Usein tekninen optimointi kannattaakin jättää asiantuntijalle.

Voin kuitenkin antaa muutaman vinkin, mitä toimenpiteitä voit tehdä WordPressissä teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta.

WordPress verkkosivun tekninen optimointi

Näin voit nopeuttaa verkkosivujasi

Optimoi kuvat

Huolehdi, että kuvatiedostot eivät ole tarpeettoman suuria. Laadukkat valokuvat ovat usein isoja tiedostokokoja, joten pienennä niiden kokoa kuvanmuokkausohjelmalla, tai pakkaa kuvat käyttämällä esimerkiksi TinyJpg:tä. Voit myös ladata WordPressiin lisäosan, joka pienentää kuvat automaattisesti. Tällaisia lisäosia on esim. Smush ja Imagify. Muista myös poistaa kaikki tarpeettomat kuvatiedostot WordPressistä.

Kuvien ”lazy load” toiminto on myös hyvä ottaa käyttöön. Lazy load, eli laiska lataus, lataa kuvatiedostot vasta kun ne tulevat sivulla näkyviin. Eli kuvat latautuvat vasta, kun vierität sivua kyseisen kuvan kohdalle. Tämä nopeuttaa sivuja niin, ettei sivua avatessa kulu latausaikaa kuviin, jotka eivät edes näy ensinäkymässä.  Lazy load toiminnon saat WordPressiin esimerkiksi Autoptimize -lisäosalla.

Ota välimuisti käyttöön

Välimuisti, eli cache, säilöö ladatun verkkosivun sisällön, jolloin selaimen ei tarvitse ladata sivua joka kerta. Tämä nopeuttaa sivujen latautumista ja säästää palvelinresursseja.

 Ajattele, että tarvitset piparkakkuohjeen ja kysyt sen ystävältäsi joka joulu. Eräs vuosi päätätkin kirjoittaa reseptin vihkoon, jonka laitat säilöön seuraavaa vuotta varten. Välimuisti toimii kuin reseptivihko, kerran haettua tietoa ei tarvitse hakea heti uudestaan, vaan se löytyy säilöstä.

Voit ottaa välimuistin käyttöön WordPress sivuillesi käyttämällä esimerkiksi W3 Cache tai WP Super Cache lisäosaa. Joihinkin webhotelleihin kuuluu palvelintason välimuisti, jolloin erillisiä lisäosia ei tarvita.

Poista turhan lisäosat

WordPress lisäosat kuormittavat sivua, joten mitä vähemmän niitä on, sen parempi. Samoin teeman tulisi olla mahdollisimman kevyt. (Kevyitä, optimoinnin kannalta hyviä teemoja ovat esimerkiksi OceanWP, Astra ja Hello (vaatii Elementor Pro -lisäosan).)

Lisäosia lataillessa kannattaa miettiä, onko lisäosalla ratkaistava ongelma niin suuri, että se tarvitsee uuden lisäosan? Vai olisiko sittenkin mahdollista lisätä pieni pätkä koodia, joka ajaa saman asian vähemmällä kuormituksella? Voisiko kahden lisäosan ominaisuudet löytyä yhdestä, kattavammasta lisäosasta? Kannattaa myös välttää ottamasta lisäosia, tai teemaa, joissa on paljon ominaisuuksia, joita et tosiasiassa tarvitse.

Onko sivullasi SSL suojaus?

Kaikilla sivuilla tulee olla SSL-suojaus. Se suojaa liikenteen sivuston palvelimen ja käyttäjän välisen selaimen välillä. Google ei pidä sivuja luotettavina, jos niiltä puuttuu SSL -suojaus. Lisäksi suojaus on oleellinen erityisesti verkkokaupoissa. 

Jos et ole varma onko sivullasi SSL -suojaus, voit tarkistaa sen helposti katsomalla selaimen hakukenttää. Riippuen selaimestasi, suojaamattomalla sivulla lukee ”Ei turvallinen” tai näkyy lukon kuva punaisella poikkiviivalla hakukentän vieressä ennen osoitetta. SSL -suojatun sivun yhteydessä näkyy suljettu lukko ja osoite alkaa ”https” eikä ”http”.

Jos sivultasi puuttuu SSL -suojaus, kannattaa ensimmäiseksi olla yhteydessä joko verkkosivujsi kehittäjään tai webhotelliin, jossa sivusi sijaitsee. SSL -suojauksen voi saada sivulle täysin ilmaiseksi, ja se kuuluukin useimpiin webhotellipaketteihin automaattisesti.

SSL lukko hakukoneen hakukentän vieressä.
SSL -suojauksesta kertova lukko ja https -alkuinen osoite.
Lukko, jonka päällä punainen kauttaviiva kertoo SSL -suojauksen puutteesta Firefox selaimella.
Punainen viiva kertoo, ettei sivulla ole SSL -suojausta.
Kuvassa lukee "Ei turvallinen", joka tarkoittaa että sivulta puuttuu SSL -suojaus.
"Ei turvallinen" Chrome -selaimessa kertoo ettei sivulla ole SSL -suojausta, ja näin ollen Google ei pidä sivua luotettavana.

Onko sivusi responsiiviset?

WordPress on oletuksena responsiivinen, joten jos sivusi on tehty WordPressillä, ovat ne todennäköisesti responsiiviset. Pelkkä responsiivisuus ei kuitenkaan tarkoita, että sivut olisivat myös sujuvat käyttää mobiilissa. Voit testata sivujesi mobiiliystävällisyyttä esimerkiksi Googlen Mobile Friendliness -testillä.

URL osoitteet

URL -osoitteiden tulisi olla mahdollisimman lyhyitä ja yksinkertaisia.

Hyvä esimerkki: kellokauppa.fi/kakikellot/kukkuu-kakikello tai blogi.fi/ohjeet/hyva-blogiteksti

Huono esimerkki:

maailmanparaskellokauppasuomessaikinä.fi/parhaimmat-kakikellot/kukkuu-paras-suomalainen-kakikello tai xykrtuzblogi.fi/985599/0509jig

Muutoin verkkosivujen osoitteella ei ole enää yhtä suurta merkitystä hakukoneoptimoinnille kuin ennen.

Uudelleenohjaukset

Uudelleenohjaukset liittyvät ”404 error” sivuihin. On huono asia, jos kävijä saa sivullasi ”Ohops, sivua ei löydy!” tai vastaavan 404 -viestin. Kävijä saa viestin, jos sivu on siirretty uuteen osoitteeseen tai poistettu kokonaan, mutta kävijä on löytänyt linkin esim. vanhasta somepostauksesta. Näin käy tyypillisesti sivujen uudistuksen tai domainosoitteen vaihdon yhteydessä.

Eli jos esimerkiksi vanhoilla sivuilla käkikellot löytyi seuraavan linkin takaa:

kellokauppa.fi/seinakellot/kakikellot

ja sivustojen uudistuksen jälkeen ne löytyvätkin osoitteesta: 

kellokauppa.fi/kakikellot

ylempi linkki ohjaa uudistuksen jälkeen 404 -virhesivulle.

Miksi sitten joku käyttäisi vanhaa osoitetta?  Näin voi käydä esim. tässä skenaariossa:

Kävijä löytää linkin kellokauppa.fi/seinakellot/kakikellot linkin käkikello aiheiselta foorumilta, mutta  koska kellokauppa.fi ei omista kyseistä foorumia eikä voi näin ollen vaihtaa sitä uuteen, tai käyttäjä on tallentanut kellokauppa.fi/seinakellot/kakikellot osoitteen kirjanmerkiksi koneelleen.

Sivujen linkeille tulee siis tehdä uudelleenohjaukset, jotta kävijä saapuu oikealle sivulle, vaikka hän käyttäisikin vanhaa osoitetta. Tämä erityisen tärkeää hakukoneoptimoinnille etenkin, jos kyseisille sivuille on jo saavutettu hyvä näkyvyys! Ilman uudelleenohjauksia sivuille tehty optimointi valuu hukkaan.

Uudelleenohjaukseen voi WordPressissä helpoimmillaan käyttää lisäosaa, esimerkiksi Redirection -lisäosaa.

Canonical tag - tuplasisällön merkitseminen

Hakukoneet (erityisesti Google) eivät pidä tuplasisällöstä. Älä siis käytä sivuillasi samaa tekstiä tai otsikoita sivujen välillä. Hakukone määrittää tuplasisällön URL-osoitteiden avulla. Tämän vuoksi on tilanteita, joissa tuplasisältöä syntyy pakostakin, vaikka teksti olisikin periaatteessa vain yhdellä sivulla.

Tuplasisältö on etenkin ongelma verkkokaupoissa, koska sama tuote voi löytyä useamman eri URL-osoitteen takaa. Jos verkkokaupan tuotteet on jaoteltu eri kategorioiden alle, tulee tuote omalle URL-osoitteelleen jokaisen kategorian alle. Tämä itseasiassa koskee myös useimpia blogeja, esimerkiksi tämäkin teksti on kategorioiden ”Ohjeet” ja ”Hakukoneoptimointi”.  Tällöin sivuni näkyisi kahdessa eri URL-osoitteessa: https://markkinointimuikea.fi/hakukoneoptimointi/tekninen-hakukoneoptimonti/ ja https://markkinointimuikea.fi/ohjeet/tekninen-hakukoneoptimonti/

Miten sitten merkitä tuplasisältö, eli asettaa ”canonical tag”? Jos olet asentanut jonkin SEO lisäosan, sinun ei tarvitse tehdä välttämättä mitään. Esimerkiksi Yoast SEO ja The SEO Framework asettaa canonical tagit automaattisesti. Sinun ei tarvitse kuin tarkistaa, että ominaisuus on varmasti päällä, jolloin lisäosa huolehtii tuplasisällön merkitsemisestä canonical tagilla (kategorioiden tapauksessa).  Toki sinun tulee myös huolehtia, ettei eri sivuilla ole samoja otsikoita tai tekstinpätkiä – ihan kaikkeen eivät SEO -lisäosatkaan pysty.

Schema, structured data ja rich snippets

Schema kertoo Googlelle, millaista tietoa sivusi sisältävät, esimerkiksi onko se yritysivu vai henkilökohtainen blogi. Schema sisältyy myös useimpiin SEO lisäosiin. Muistat vain käydä päivittämässä tiedot Schema -kohtaan lisäosan asetuksissa.

Rich snippet, eli mikrodata menee vieläkin syvemmälle. Mikrodata näyttää sivusi sisällön jo Googlen hakutuloksissa. (Katso alla oleva kuva.)

 

Mikrodata näyttää sivun sisällön suoraan Googlen hakutuloksissa

H1-otsikko

Kaikki otsikot tulisi merkitä tageilla, ja jokaisella sivulla pitäisi olla vain yksi h1 tagi, eli pääotsikko. WordPressin tekstinmuokkauksessa tagit saa suoraan valitsemalla ”Otsikko 1” vasemman yläreunan valikosta. Huomioi, että ”Otsikko 1” tarkoittaa nimenomaan h1 tagia. Älä siis käytä esim. ”Otsikko 2” vaihtoehtoa tyylillisistä syistä, vaan muuta otsikoiden koko, fontti, vahvuus ja väri joko teeman tai sivunrakentajan asetuksissa.

Otsikkotagin voi myös määrittää  ”Teksti” kohdassa tekstinmuokkaimessa. Laita otsikkoteksti <h1> ja </h1> tagien väliin, tähän tapaan:

<h1>Otsikkosi</h1>

Otsikkotagien tulisi seurata toisiaan loogisesti, eli että h1 tagin jälkeen tulee h2, sitten h3 jne. Vaikka h1 tageja saa olla sivulla vain yksi, voi muita otsikkotageja olla useita. H1 otsikon jälkeen vaikkapa kaikki muut otsikot voivat olla h2-otsikoita.

 

H1 otsikon laittaminen WordPressissä
Voit valita otsikkotagin WordPressin tekstinmuokkaimessa valitsemalla otsikon numeron perusteella. Tagin voi myös laittaa itse "teksti" puolella.
Sulje
Avaa WhatsApp
1
Tarvitsetko apua?
Moi! 👋
Voit laittaa kysymyksiä tai tarjouspyynnön tätä kautta.
Vastaan heti kun kerkeän! 🤗