Sisällön hakukoneoptimointi, ja itseasiassa hakukoneoptimointi yleensäkin, alkaa avainsanatutkimuksesta eli avainsana-analyysistä. Siinä selvitetään, mitä hakusanoja potentiaaliset asiakkaasi käyttävät hakeakseen yrityksesi tarjoaamaa palvelua, tuotetta tai sisältöä. Avainsanatutkimuksella siis määritetään, millä hakutermeillä halutaan päästä Googlen (tai jonkun muun hakukoneen) hakutulosten etusivulle.
Aikaisemmat blogitekstini hakukoneoptimoinnista:
Sisällön optimointi tiivistetysti
Sisällön optimointi alkaa avainsanatutkimuksella, jossa etsitään termejä, joilla asiakkaat googlaavat palveluasi tai tuotettasi.
Jokaisella sivulla on yksi avainsana, ja se sisällytetään sivun otsikkoon, tekstiin, kuviin ja metatekstiin.
Ei ole olemassa sääntöä, miten usein valitun avainsanan tulisi ilmetä tekstissä. Käytä sanaa niin usein, kun se tuntuu luontevalta ja muista käyttää myös synonyymejä.
Mielenkiintoinen ja helppolukuinen sisältö on tärkein osa sisällön hakukoneoptimointia. Jos kävijäsi poistuvat sivulta lukematta sisältöä, hakukone päättelee, ettei sivusi sisältö vastaa kävijän tekemään hakuun. Riippumatta siitä, miten monta kertaa avainsana on sivulla mainittu.
Avainsanatutkimus
Avainsanat ovat niitä sanoja, lauseita tai termejä, jota asiakkaasi käyttää etsiessään palveluasi tai tuotteitasi hakukoneella. Eli toisinsanoen, miten hän googlettaa.
Avainsanoja tulee jokaiselle sivulle (tai tuotteelle) yksi. Tämän takia jokaisella sivulla ja blogitekstillä pitäisi olla jokin selkeä aihe tai teema. (Yhteystietosivuille, tietosuojasivuille ym. ei yleensä tarvita omaa avainsanaa.)
Avainsanatutkimus aloitetaan siis määrittämällä nuo aihealueet. Aiheen mukaan mietitään mahdolliset avainsanat, millä asiakkaasi hakee tuota aihetta (sinun sivuasi). Aihetta ei kannata miettiä liian monimutkaisesti, usein jo pelkkä sivun nimi tiivistää sivun aiheen. Jos sivun aihe on vaikea tiivistää yhteen sanaan tai lauseeseen, kannattaa miettiä sisällön jakamista useampaan sivuun. (Esim. kasvohoidot ja muut kosmetologipalvelut voisi jakaa kahteen sivuun: Kasvohoidot ja Muut kosmetologipalvelut.)
Avainsana voi nimestään huolimatta olla myös pitempi hakutermi, esim. ”miten vaihdan autonrenkaan”. Tässä kohtaa tulisi siis hypätä mahdollisimman syvälle asiakkaan saappaisiin, ja miettiä, miten hän ”googlaa” aihetta.
Esimerkki 1. Kauneudenhoitoliike haluaa parantaa heidän ”Kasvohoidot” -sivunsa sijoitusta Googlessa. Hakusanoja voisi olla esimerkiksi: kasvohoidot kuopio, kasvohoito kuopio, kosmetologi kuopio, kasvohoito herkälle iholle, kasvohoito akneiholle, kosmetologi akne, kosmetologi herkkä iho, probioottinen kasvohoito, hydrafacial kuopio, hydrafacial hoito kuopio, miten hoitaa akneihoa…
Selvitä, montako hakua sanoilla on, ja kuinka kilpailtuja ne ovat
Netistä löytyy useita eri työkaluja avainsanan hakumäärien ja kilpailun selvittämiseen. Työkaluja on ilmaisia, että maksullisia. Ilmaisia työkaluja ovat:
- Google Ads avainsanasuunnittelija
- Neil Patel Ubersuggest
Maksullisia palveluita ovat mm:
Tarkastele hakutermeissä hakujen määrää sekä kilpailua. Jätä heti pois termit, joilla ei ole ollenkaan hakuja. Yleensä paljon haetuilla sanoilla on myös enemmän kilpailua.
Valitse avainsanoja monipuolisesti. Osa avainsanoista voi olla kovasti kilpailtuja, isojen hakumäärien avainsanoja, osa vähäisen haun ja kilpailun avainsanoja, osa jotain näiden väliltä. Tärkeintä on kuitenkin valita avainsanat, jotka sopivat sivusi sisältöön. Avainsanat voivat antaa myös ideoita blogitekstien tai videoiden aiheiksi.
Avainsanat, joilla on vähän hakuja, ovat usein alhaisia myös kilpailultaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö nuo avainsanat olisi tärkeitä. Usein vähäisen haun avainsanat ovat ”pitkän hännän avainsanoja” (long tail keywords). Esimerkiksi kysymys ongelmaan, tai muu monisanainen haku. Haku voi olla äärimmäisen tarkka, joka voi kieliä siitä, että hakija tietää tasan mitä on hakemassa. Mahdollisesti hän on jo valmis ostamaan aiheeseen liittyvän tuotteen tai palvelun. Vähäisen kilpailun vuoksi voit päästä tulosten kärkeen hyvin pienillä toimenpiteillä.
Työkaluja käyttäessä kannattaa ottaa huomioon, ettei yksikään työkalu anna 100% tarkkoja lukuja. Kilpailun määrä voi myös näkyä erilaisena eri työkaluissa, siksi suosittelen vilkaisemaan hakusanoja useammasta työkalusta.
Sisällön kirjoittaminen
Avainsanatutkimuksen jälkeen joko kirjoitetaan sisältö, tai parannellaan sisältöä avainsanaan sopivaksi. Avainsanan tulisi mielellään ilmetä otsikossa, tekstissä useamman kerran, ja erityisesti metatekstissä (näistä lisää hieman alempana).
Ei ole oikeaa määrää, miten usein sanan tulisi ilmetä sivun tekstissä. Tässä vaiheessa kannattaa kuitenkin muistaa, että kirjoitat tekstiä asiakkastasi varten, et Googlen algoritmille. Mainitse avainsanasi (muista käyttää myös synonyymejä) niin usein, kun se tekstissä tuntuu luontevalta.
Käyttäjäystävällisyys on aina tärkein osa hakukoneoptimointia. Huomioi siis avainsanasi, mutta kirjoita asiakkaallesi. Kirjoita mielenkiintoista ja helppolukuista tekstiä. Hakukoneet seuraavat myös kävijöiden sivulla viettämää aikaa. Jos kävijä poistuu sivulta välittömästi, tekee hakukone päätelmän ettei sivu vastaa kävijän tekemää hakua.
Sisältöä kirjoittaessa kannattaa olla napakka. Noin 300-500 sanaa ovat varsin hyvä määrä blogitekstille. Jos sinun on kuitenkin pakko kirjoittaa pitempi juttu, muista jakaa juttua kuvilla, listoilla, infograafeilla yms, ja kirjoita jutun tärkein pointti tekstin alkuun.
Sisällytä avainsana otsikkoon ja metatekstiin – muista myös kuvat!
Avainsanasi tulisi mielellään löytyä sivusi otsikosta ja ehdottomasti sivusi metatekstistä.
Mikä on metateksti? Metateksti on se teksti, joka näkyy hakukonetuloksissa, eli esim. kun sivusi pomppaa Googlen hakutuloksiin.
Metateksti ja otsikko ovat tärkeät, sillä niiden perusteella asiakas päättää, haluaako hän klikata ja siirtyä verkkosivulle. (Metatekstin lisääminen onnistuu WordPressillä esim. Yoast SEO lisäosalla.)
Kuvien hakukoneoptimointi onnistuu sisällyttämällä avainsana kuvan ALT -tekstiin. Koska hakurobotit eivät ymmärrä kuvia, lukevat ne ALT -tekstistä kuvan sisällön. ALT-teksi näkyy myös, jos kuvasi ei jostain syystä lataudu, tai jos kävijä käyttää tekstipohjaista selainta. Muunmuassa heikkonäköiset käyttävät tekstipohjaista selainta, ja jo saavutettavuusdirektin vuoksi kaikista (ei-koristeellisista) kuvista tulisi löytyä ALT-teksti.
Miksi avainsanojen käyttäminen on tärkeää?
Hakukoneet päättelevät sivusi sisällön puhtaasti tekstin pohjalta, sillä ne eivät osaa lukea kuvia tai infograafeja. Hakurobotit ovat myös aika tyhmiä, ne eivät osaa lukea tekstiä samalla tavalla kuin ihmiset. Tekstin pitää siis kertoa hyvin selkeästi, mistä aiheesta sivu kertoo.
Seuraa avainsanaa ja sivusi sijoitusta kyseisellä avainsanalla
Hakukoneoptimointi on jatkuvaa kehitystä, kertaoptimoinnilla ei siis yleensä saa vielä mitään maailmaa mullistavia muutoksia aikaan. On tärkeää tietää sivusi sijoitus hakukoneessa ( ihan vaikka Googlaamalla inqocnito tilassa oma verkkosivu, tai käyttämällä aikaisemmin mainittuja työkaluja, kuten Neil Patelia tai Moz.comia) ja seurata paraneeko sijoitus toimenpiteiden jälkeen. Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä, päivän, viikon, eikä välttämättä kuukaudenkaan jälkeen, sillä muutokset näkyvät sijoituksissa hitaasti.
Kannattaa kuitenkin huomioida, että sisällön optimointi on vain yksi osa hakukoneoptimointia, ja moni muukin asia vaikuttaa sijoituksiin.
Muita osa-alueita on:
ja
Sisältö on kuitenkin se osa, joka määrittää sivusi kiinnostavuuden. Sisällön hakukoneoptimointi onkin ehkä jopa tärkein osa hakukoneoptimointia, sillä ilman hyvää, asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä on erittäin vaikea saada laadukkaita linkkejä, eikä teknisestä optimoinnistakaan ole hyötyä, jos kukaan ei halua viettää aikaa verkkosivullasi.