- Pysähdy
- Älä panikoi
- Päivitä markkinointisuunnitelma
- Osoita tukesi
- Pyydä tukea
Pysähdy
Käy läpi kaikki meneillään olevat kampanjat. Tarkista kampanjoiden sopivuus muuttuneeseen tilanteeseen. Nyt ei ole oikea aika myydä äkkilähtöä ulkomaille tai tapahtumapaketteja yli 10 henkilölle.
Älä panikoi
Ei kuitenkaan ole mitään syytä lopettaa markkinointia kuin seinään. Edessä voi olla vaikeita aikoja, lopettamalla markkinoinnin syvennät vain kuoppaa entisestään. Markkinoinnin lopettamisen sijaan tulisi miettiä uusi strategia, joka sopii paremmin uuteen tilanteeseen.
Osa markkinoinnin asiantuntijoista jopa sanoo, että nyt olisi aika tuplata markkinointibudjetti.
Päivitä markkinointisuunnitelmasi
Markkinoinnin lopettamiseen sijaan on aika käydä suunnitelmat läpi ja muuttaa kurssia tarvittaessa. Jos suunnitelmaa ei vielä ole, nyt on viimeistään aika tehdä sellainen.
Osoita tukesi
Kriisitilanteet tuovat ihmiset yhteen, osoita siis tukesi kanssayrittäjille, työntekijöillesi ja asiakkaillesi. Mieti, miten yrityksesi voisi auttaa muita? Mitä lisäarvoa voit tuottaa asiakkaillesi poikkeusoloissa? Onko sinun mahdollisuus antaa lisää maksuaikaa? Voisitko tarjota asiantuntemustasi blogin-, videon-, tai sparrauksen muodossa?
Pyydä tukea
Kerro, mitä muutoksia poikkeustilanne aiheuttaa yrityksessäsi, ja miten se vaikuttaa asiakkaaseesi.
Etsi myös vaihtoehtoja peruuntuneille markkinointitoimenpiteille. Kuten jo sanoin, kriisitilanteet tuovat ihmiset yhteen. Messutapahtumien tilalle on kehitetty erilaisia virtuaalitapahtumia. Useat bloggaajat ja yritykset haluavat osoittaa tukensa jakamalla muita yrityksiä omissa somekanavissaan. Uskolliset asiakkaat ovat valmiita tilaamaan palvelusi kotiin. Selvitä, mitä kaikkea apua on saatavilla, ja pyydä sitä rohkeasti.