Avaan tässä tekstissä itseasiassa useamman kuin neljä lisäosaa, sillä lisäosien ”paremmuus” riippuu myös siitä, mikä teema WordPress sivulla on, sekä myös henkilökohtaisista preferensseistä.
TOP 4 lisäosaa viittaakin enemmän erityyppisiin lisäosiin hakukoneoptimointiin liittyen.
1. Varsinainen hakukoneoptimointi/SEO-lisäosa
Esittelen alla kaksi perushakukoneoptimointilisäosaa. Nämä lisäosat tekevät automaattissti joitakin hakukoneoptimoinnin toimintoja, ja helpottaa muiden (mm. metatekstien) tekemistä.
Yoast SEO
Suosituin ja tunnetuin WordPressin lisäosista hakukoneoptimointiin lienee Yoast SEO, ja se lieneekin useimpien ensikosketus hakukoneoptimoitiin. Yoast SEO tekee monta hakukoneoptimoinnin ”tehtävää” automaattisesti, jolloin perusasiat sivulla tulevat kuntoon kuin itsestään.
Yoast SEO:lla voi myös mm. kirjoittaa metatekstejä ja hallita Open Graphia (eli miltä jaettu linkki näyttää sosiaalisessa mediassa.) Yoast SEO myös luo sivukartan automaattisesti.
Vaihtoehto Yoastille:
The SEO Framework
Yoast SEO on kaikenkaikkiaan suosituin hakukoneoptimoinnin lisäosa, mutta haluan esitellä tässä jutussa omaa suosikkiani The SEO Frameworkia tarkemmin.
Mitä The SEO Framework tekee?
Käytän tästä eteenpäin lisäosasta lyhennettä TSF.
TSF on Yoastin ohella ”peruslisäosa” hakukoneoptimointiin. Lisäosa hoitaa automaattisesti tärkeitä hakukoneoptimoinnin osia ja lisää sivuihin/artikkeleihin laatikon metatekstin ja sometekstien lisäämistä varten.
TSF:llä onnistuu seuraavat asiat:
- Sivukartta
- Schema
- Metatekstit
- Sometekstit ja kuvat
- Hakunäkyvyyden hallitseminen
- Open Graph
Miksi käytän The SEO Frameworkia Yoastin sijaan?
Suurin syy on TSF:n yksinkertaisuus. Lisäosa on ulkonäöllisesti simppeli eikä lisää taustahallintaan ylimääräisiä mainoksia ja ilmoituksia. TSF on myös kevyempi kuin Yoast, joten se vaikuttaa sivun nopeuteen vähemmän.
Verkkokauppojen kohdalla olen huomannut, että Yoast muuttaa tuotelistan rivit todella korkeiksi taustahallinnassa, jolloin tuotteiden selaaminen on hieman hankalaa. TSF:ssa ei vastaavaa ongelmaa ole.
Haluan kuitenkin huomauttaa, että Yoast SEO ei ole missään nimessä huono lisäosa, vaikka itse pidänkin enemmän The SEO Frameworkista.
2. Koodin optimointi: Autoptimize
Autoptimize pakkaa ja poistaa turhan koodin, jolloin sivu latautuu nopeammin.Tämä saattaa kuulostaa todella tekniseltä ja vaikealta, mutta sinun ei tarvitse tietää mitään koodaamisesta, käyttääksesi lisäosaa.
Autoptimize opastaa oikeiden vaihtoehtojen valitsemisessa, ja kertoo, milloin vaihtoehto kannattaa jättää ammattilaisen hoidettavaksi.
3. Kuvien optimointi: Smush
Liian suuret kuvatiedostot hidastavat sivujen latautumisaikaa merkittävästi. Paras tapa olisi pienentää kuvat jo ennen verkkosivulle lataamista, mutta tämä voi jäädä tekemättä kiireen vuoksi tai sivuille on jo ladattu isokokoisia kuvia. Tällöin kuvaoptimointilisäosat ovat mainio apu!
Smush on helppokäyttöinen kuvaoptimointityökalu, joka pakkaa ja pienentää kuvat automaattisesti. Ilmaisversiossa voi pienentää yhteensä 50 kuvaa kerralla.
Muita hyviä kuvanoptimointi lisäosia on mm:
4. Välimuistilisäosat: W3 Total Cache tai WP Super Cache
En osannut valita näistä kahdesta vain toista, koska käytän molempia suunnilleen yhtä paljon. W3 Total Cache ja WP Super Cache ovat välimuistilisäosia.
Välimuisti, eli cache, säilöö ladatun verkkosivun sisällön, jolloin selaimen ei tarvitse ladata sivua joka kerta. Tämä nopeuttaa sivujen latautumista ja säästää palvelinresursseja.
Syy miksi molemmat ovat käytössä, johtuu eri sivujen teemoista ja lisäosista. Joillakin sivuilla parhaiten toimii W3, joillakin Super. Muista siis tarkistaa sivun toimivuus lisäosan käyttöönoton jälkeen!
+ Uudelleenohjaus: Redirection
Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä Redirection on todella hyödyllinen lisäosa. Uudistuksen yhteydessä monesti vaihtuu osoiterakenne kaikkien tai joidenkin sivujen osalta, esimerkiksi sivusi.fi/otayhteytta voi muuttua muotoon sivusi.fi/yhteydenotto. Vanhat linkit kannattaa vaihtaa uusiksi, mutta aina se ei ole mahdollista. Tällöin verkkoon voi jäädä pyörimään linkkejä sivullesi, jotka eivät toimi. Redirection – Uudellenohjaus ohjaa sivut uuteen osoitteeseen.
Lisäosaan voi itse syöttää vanhan osoitteen ja osoittaa uuden sivun, mutta lisäosa myös tunnistaa URL muutokset ja tekee uudelleenohjauksen automaattisesti.
Ei ne lisäosat, vaan kuinka niitä käytetään
Lisäosat pelkästään mahdollistavat, tai helpottavat tiettyjen hakukoneoptimointi toimenpiteiden tekemistä. Lopullisen hakukoneoptimointityön tekee kuitenkin aina ihminen.
Ennenkuin siis ryntäät lataamaan kaikki ylläluetellut lisäosat, käytä hetki kotisivukävijäsi, asiakkaasi, miettimiseen. Kävijääsi kiinnostava sisältö on paras keino nostaa sivusi hakunäkyvyyttä.
Sisällön optimoimisesta olen kirjoittanut aikaisemmin täällä.
Suosittelen myös tarkistamaan verkkosivun nopeuden ennen sivujen optimoimista välimuisti tai Autoptimize lisäosilla. Sivujen nopeuden voi testata mm. näillä sivuilla:
Jos saat hyvän tuloksen, ei sivulle kannata ladata turhaan optimointilisäosia, kuten W3 Total Cache tai Autoptimize.
Olipa sivusi millaiset tahansa, niin suosittelen lataamaan vähintään Yoast SEO:n tai The SEO Framwork lisäosan. Nämä lisäosat hoitavat monta SEO toimenpidettä automaattisesti, ja mahdollistavat mm. metatekstien kirjoittamisen helposti.