Täydellisten kotisivujen resepti

  • Päivitetty
  • Kategoria: Verkkosivut
  • 6 minuutin lukuaika

Tässä tekstissä kerron ominaisuuksia, jotka tekevät verkkosivuista hyvät, eli sivut, jotka tuovat uusia asiakkaita.

Käyn läpi kotisivujen rakenteen ja ulkonäön, tekniset ominaisuudet kuten hakukoneystävällisyyden ja nopeuden, lakisääteiset asiat kuten evästeet ja saavutettavuus.

Kotisivuista aikaisemmin kirjoitettua:

Kotisivujen rakenne ja ulkonäkö

Hyvä rakenne on sellainen, joka johdattaa kävijän myyntisuppilon läpi ostoon tai yhteydenottoon. Mitä kalliimpi tai enemmän harkintaa tarvittava tuote, sitä enemmän kävijälle tulee tarjota päätöstä vahvistavaa tietoa ennen ostopäätöstä. Tällöin ei yleensä myöskään etusivulla kehoiteta vielä ostoon, vaan tarjouspyyntöön tai puhelun/tapaamisen sopimiseen.

Seuraava rakenne sopii useimpien yritysten kotisivuille varsin passelisti:

Etusivu:

  1. Mitä yrityksesi tarjoaa?
  2. Call-to-action, eli toimintokehoite tutustumaan lisää
  3. Mitkä ovat yrityksenne vahvuudet? (esim. nopea toimitus, luotettava kumppani, huippu asiakaspalvelu)
  4. CTA tutustumaan lisää tai ottamaan yhteyttä
  5. Vahvuuksien todistus: Suosituksia asiakkailta
  6. Matalan kynnyksen sitouttaminen, esimerkiksi kehoitus uutiskirjeen tilaamiseen tai Facebook tilin seuraamiseen.

Palvelu/tuotesivu

  1. Lisätietoa tuotteesta tai palvelusta
  2. Vastaa yleisimpiin kysymyksiin
  3. CTA yhteydenottoon tai ostoon
  4. Suosituksia
  5. CTA yhteydenottoon tai ostoon

Tietoa yrityksestä sivu

  1. Mikä on yrityksen missio ja arvot? Keitä yrityksessä työskentelee?
  2. Kehoitus yhteydenottoon, tai tutustumaan tuotteisiin
  3. Tältä sivulta on hyvä myös löytyä tietoa medialle, linkkinä tai tekstinä
Esimerkki hyvästä etusivun rakenteesta.

Asiakas ensin

Kaikki verkkosivuille laitetut elementit, sivut ja kuvat pitäisi voida perustella niin, että asiakas hyötyy niistä jotenkin. Sivujen tulisi joko kiinnittää huomio, tarjota lisäinfomaatiota, sitouttaa, tai johdattaa ostoprosessiin yhteydenoton tai ostoskorin muodossa.

Sivujen lisäksi myös elementtien ja kuvien pitää olla perusteltuja. Etenkin visuaaliselle ihmisille tämä voi olla vaikeaa niellä – älä käytä mitään elementtiä tai kuvaa vain koska ”se näyttää niin kivalta” tai ”kaikilla muillakin on”. Käytä niitä koska se tekee sivusta houkuttelevamman näköisen, tuo lisätietoa kävijälle tai ohjaa kävijää tekemään jotakin sivulla.

Ääriesimerkkejä sivuista, joissa asiakasta ei ole mietitty, on liian pelkistetyt ja liian täyteen tungetut sivut.

Liian pelkistetyt sivut ovat yleensä yhden kuvan ja yhden otsikon verkkosivuja, jotka näyttävät upeilta, mutta eivät anna tarpeeksi tietoa asiakkaalle tai ohjaa kävijää mitenkään. Pahimmillaan valikkokin on piilotettu.

Liian täyteen tungetuilla sivuilta taas voi löytyä kymmeniä kuvia, värejä, fontteja ja toimintokehoitteita.

Ajattele verkkosivusi polkuna, jota asiakkaasi kulkee sokkona. Jos annat liian vähän ohjeita, asiakas eksyy. Jos taas liikaa, asiakas hämmentyy eikä tiedä mitä hänen tulisi tehdä.

Ulkonäkö on nykyaikainen

Vaikka käytettävyys on tärkein asia verkkosivuilla, ei ulkonäköäkään saa unohtaa. Sivujen tulisi ilmentää yrityksen, tai yhdistyksen, ilmettä ja näyttää nykyaikaisilta. Parhaatkaan sivut eivät siis tule näyttämään hyviltä enää 10 vuoden jälkeen.

Ideoita ulkonäköön voi etsiä vaikkapa Pinterestistä ”web design [tämän hetkinen vuosi]” haulla.

Komediasarja Bojack Horseman sarjan verkkosivut on tehty 90-luvun tyyliin.

Tekniset ja lakisääteiset ominaisuudet

Responsiivisuus ja ”mobile first” ajattelu

Yli puolet suomalaisista käytti nettiä mobiililaitteella vuonna 2017 (Tilastokeskus, 2017. https://www.stat.fi/til/sutivi/2017/13/sutivi_2017_13_2017-11-22_kat_002_fi.html). Osuus lienee entistä suurempi vuonna 2020. Enää ei tulisi tehdä mitään kompromissiratkaisuja eri näyttöjen välillä, etenkään pöytäkoneen hyödyksi. Kotisivujen tulee siis ehdottomasti olla responsiiviset, eli jokaiseen näyttöön taipuvat. On myös suositeltavaa, että sivut suunnitellaan älypuhelin edellä.

Olen jopa kuullut sanottavan että ”responsiivisuus tappoi luovuuden nettisivusuunnitelusta”. En allekirjoita väitettä täysin, mutta mobiilinäkymä on toki yksinkertaisempi työpöytänäkymään verrattuna. Mobiiliin ei mahdu ylimääräisiä härpäkkeitä ilman, että ne vaikuttavat negatiivisesti kävijäkokemukseen. Luovuutta se ei silti tapa, raamit ovat vain tiukemmat kuin pöytäkoneversiossa.

Kotisivut latautuu alle 3 sekuntiin

Ihmiset ovat nykyään varsin kärsimättömiä, ja siirtyvät nopeasti toiselle sivulle, jos sivu ei lataudu tarpeeksi nopeasti. Google myös arvostaa nopeasti latautuvia sivuja.

Optimoimalla kuvat, käyttämällä välimuistia ja pitämällä lisäosien määrän maltillisena, voi saada sivut latautumaan nopeasti. Valittu webhotellipaketti vaikuttaa myös nopeuteen.

Hakukoneoptimointi on huomioitu

Kukaan ei voi luvata, että sivusi pomppaisivat heti hakutulosten kärkeen, mutta hyvä tekijä mahdollistaa hakutulosten kärjen. Toisin sanoen, tekninen hakukoneoptimointi laitetaan sivuilla kuntoon heti alusta alkaen. Aiemmin mainittu sivujen nopeus liittyy myös hakukoneoptimointiin.

Voit lukea lisää teknisestä hakukoneoptimoinnista täällä.

Saavutettavuus

Saavutettavat sivut tarkoittavat sivuja, joita pystyy käyttämään myös ihmiset joilla on erilaisia rajoitteita, esimerkiksi näkövamma. Saavutettavuuteen vaikuttaa mm. nämä asiat:

  • Elementit on merkitty oikeilla tageilla
  • Teksti erottuu taustasta ja fontti ei ole liian pientä
  • Elementit eivät ole liian lähellä toisiaan
  • Kuvista löytyy ALT-tekstit

Voit testata sivusi saavutettavuuden vaikkapa täällä: https://achecker.ca/checker/index.php

Tietosuoja, evästeet ja toimitusehdot

Huolehdi, että tietosuojaehdot löytyvät helposti sivuilta. Tietosuojaehdot eivät ole välttämättömät, jos et kerää yhteystietoja sivullasi. Useimmilla sivuilla on kuitenkin tarjouspyyntö-, tai uutiskirjelomake ja tällöin sivulta pitää myös löytyä tietosuojaseloste. Lomakkeissa tulisi myös olla erillinen GDPR kohta, jossa käyttäjä hyväksyy tietosuojaehdot.

Jos sivullasi käytetään evästeitä, tulee siitä olla maininta ja kävijällä mahdollisuus kieltää ei-pakollisten evästeiden käyttö.

Verkkokaupassa pitää ehdottomasti löytyä toimitusehdot, ja niiden täytyy olla helposti löydettävissä. Linkit lakisääteisiin teksteihin on hyvä laittaa footeriin, eli sivun alalaitaan. Silloin tiedot löytyvät riippumatta millä sivulla kävijä tietoja etsii.

Sivut eivät ole koskaan valmiit

Verkkosivut eivät ole oikeasti valmiit, kun kotisivuprojekti päättyy. Sivuille täytyy saada liikennettä, jotta niistä olisi oikeasti hyötyä. Liikenteen saaminen ja pitäminen taas vaatii jatkuvaa työtä. Sisällön tulisi päivittyä ja tuloksia seurata.

Hienoinkaan nettisivudesign ei kestä aikaa muutamaa vuotta pidempään, ja myös verkkosivutekniikka on voinut muuttua.

Verkkosivujen analytiikka on kunnossa

Paraskaan ohje ei silti takaa, että sivut sopivat juuri sinun yrityksesi asiakkaille. On tärkeää seurata sivun kävijämääriä ja etenkin poistumisprosentteja, arvioidessa niiden toimivuutta.

Google Analyticsissä voit myös seurata mistä kävijät tulivat sivullesi, mitkä ovat suosituimmat sivusi, kuinka moni kävijöistä oli uusia kävijöitä ja paljon muuta. Google Analyticsillä voi myös seurata tavoitteiden täyttymistä, esim. kävijät jotka laittoivat tuotteita ostoskoriin tai täyttivät yhteydenottolomakkeen. Tavoitteiden avulla voi myös löytää heikkoja kohtia sivulta – ehkäpä kassasivussa on jotakin vikaa, kun suurinosa asiakkaista ei enää siirry maksusivulle?

Google Analyticsistä on tullut normi verkkosivujen analytiikan seuraamiseen.

Muikealta saat verkkosivut yllälistatuilla ominaisuuksilla – juuri sinun yrityksellesi ja asiakkaille sopivana.

Tutustu verkkosivupaketteihin ja hintoihin täällä.