Hakukoneoptimointi/SEO työkalujen vertailu

Suuri hakukone­optimointi­työkalujen vertailututkimus

Oletko pohtinut hakukoneoptimoinnin työkaluun sijoittamista, mutta et tiedä mikä olisi paras? Ehkäpä olet miettinyt, miten luotettavaa tietoa ilmainen työkalu antaa? Tämä tutkimus toivottavasti vastaa kysymyksiisi – mutta ainakin se antaa tietoa jonka perusteella tehdä päätös sinulle sopivasta työkalusta!

Tutkimukseen valittiin neljä suosituinta/tunnetuinta hakukoneoptimoinnin työkalua. Lisäksi tutkimukseen otettiin mukaan Google Avainsanasuunnittelija ja Search Console, niiltä osin kuin työkalut olivat relevantteja tutkittavaan asiaan. Tutkimus on tehty 3.9.2020. 

Hakukoneoptimoinnin työkaluja on esitelty tässä blogipostauksessa.

Ainoastaan työkalujen käytettävyys on pisteytetty, sillä käytettävyydestä on hankala tehdä muutoin vertailua. Tämän tekstin tarkoitus ei siis ole laittaa työkaluja paremmuusjärjestykseen, vaan tarjota tietoa eri työkalujen ominaisuuksista ja tietojen paikkaansa pitävyydestä, erityisesti linkkien suhteen.

Avainsanat, sijoitukset & kilpailu

Sivuksi vertailuun valittiin uusi, hakunäkyvyydeltään vaatimattomampi verkkosivu markkinointimuikea.fi. Toinen sivu: akuankka.fi taas on tunnettu ja hakunäkyyvydeltään vakiintunut.

Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla eri työkalujen antamien tietojen luotettavuutta. 

markkinointimuikea.fi

*oikea määrä

akuankka.fi

Semrush ja Ahrefs vaikuttaisivat luotettavimmilta, mitä tulee ulkoisiin linkkeihin, sillä ne ovat ainoa työkalut, jotka näyttivät Markkinointi Muikean ulkoiset linkit oikein.

Avainsanoissa suurin ero tulee kilpailussa, Ahrefs ja Moz katsoo kilpailun vähäisemmäksi, kuin Ubersuggest, Semrush ja Avainsanasuunnittelija. Mielestäni digimarkkinointi on Suomen mittakaavassa hyvin kilpailtu avainsana, joten luottaisin tässä asiassa eniten Ubersuggestiin, Semrushiin ja Avainsanasuunnittelijaan.

Hakumäärät ovat digimarkkinointi sanan kohdalla hyvin lähellä toisiaan, aku ankka termissä Ahrefsin ilmoittama määrä eroaa muista suhteellisen paljon. Moz ei ilmoita tarkkaa määrää, joten Mozin mukaan luku voisi yhtä hyvin olla lähempänä Ahrefsin 12 tuhatta kuin muiden työkalujen 18,1 tuhatta.

Ilmaiset & maksulliset ominaisuudet

Hinta

Hinnat edullisimman vuosihinnan mukaan.

Hintatiedot päivitetty 2.5.2023

Työkalun käytettävyys

Moz

Moz Pro on mielestäni rakennettu todella hyvin. Kaikki työkalut löytyy vasemmasta palkista, yläkäsitteiden mukaan lajiteltuna. Oma tili löytyy oikeasta yläkulmasta. Mozin käyttö tuntuu luontevalta, eikä aikaa kulu asioiden etsimiseen.

Tutkimuksen aikaan käytössä ei ollut maksullista Pro versiota. Pro on ollut kuitenkin käytössä aikaisemmin (alle vuoden sisällä) ja se tuntui yhtä helpolta käyttää kuin ilmaisversiokin.

9/10 koska Pro:ta ei tässä kohtaa testattu

Ahrefs

Suuri määrä ominaisuuksia on mielestäni jaoteltu Ahrefsissa loogisesti. Dashboardilta näkee omat projektit ja niiden tärkeimmät luvut. Klikkaamalla projektia saa auki laajemman katsauksen. 

Parasta Ahrefsissa on mielestäni palkkien jaettelu yksinkertaistettuun ja yksityiskohtaiseen. Yläpalkista löytyy yläkäsitteet ja vasempaan palkkiin avautuu kaikki yläkäsitteeseen kuuluvat aihealueet.  Vasemman palkin aihealueita voi myös piilottaa.

Dashboard, Site explorer ja Site Audit ovat mielestäni vähän turhaan 3 eri otsikon alla, jokaisesta kun näkee loppuen lopuksi omat projektit ja niiden yleiskatsauksen.

Omalle tilille pääsee helposti oikeasta yläkulmasta.

9/10

Semrush

Semrushin kaikki työkalut löytyvät vasemmasta sivupalkista, omat tiedot oikeasta yläkulmasta.

Dashboardilta voi joko hakea uuden domainin tietoja, tai vilkaista tallennetun projektin tiedot. Projekteihin pääsee myös vasemmasta palkista. Projektille tulee oma dashboard, joka sisältää site auditin, position trackingin, backlink audit, sekä sosiaalisen median trackereitä ja paljon muuta. Project dashboard näyttää yhden tiedon/aihealue, ja lisätietoja varten pitää osiota klikata. Kokisin hyödyllisemmäksi/helpommaksi, jos site audit sisältäisi myös avainsanasijoitukset ja linkit, nyt kaikki on vähän turhan monen klikkauksen päässä.

Domain Analytics – Overview kuitenkin näyttää kaikki tärkeimmät luvut yhdellä sivulla, mutta tätä näkymää ei saa suoraan projekteille.

8/10

Ubersuggest

Yksinkertaisemmalla ulkonällään Ubersuggest onnistuu olemaan ehkä kaikista työkaluista sekavin. Tätä työkalua olen myös käyttänyt kaikista eniten, mutta silti hämmennyn joka kerta, mistä ne sivun avainsanasijoitukset näkyikään, ja missä taas pystyi etsimään avainsanoja. Useissa kohdissa pitää kuitenkin tehdä sivun auditointi, ennenkuin pääsee katsomaan lisätietoa. Lisäksi vasemmanpuoleinen palkki tulee helposti piilotettua, jolloin sivulla näkyvät vain kuvakkeet.

Työkalu on toisaalta varsin passeli hakukoneoptimoinnin kanssa aloittelevalle, sillä se ei sisällä ”liikaa” tietoa.

7/10

Maksullisen tai kokeilutilauksen peruuttamisen helppous

Ahrefs

Tilaus on helppo peruuttaa omista tiedoista, ja peruutuksen voi tehdä heti 7 päivän kokeilujakson oston jälkeen menettämättä kokeilujaksoa.

Semrush

Ensivilkaisulta näyttää, ettei tilausta pysty peruuttamaan kuin asiakaspalveluun soittamalla. Subscription infosta kuitenkin  Subscription info ja ”Recurring” -kohta. Tämä kohta myös vihjaa, että peruutuksen voi tehdä vain erillisellä pyynnöllä, mutta oikeasti kyseessä on tavanomainen peruutuslomake, joka tulee voimaan heti.

Sähköpostiin tulee myös TODELLA paljon viestejä tilin luomisen jälkeen. Myyntipostia sekä raportteja, joiden tilausken voi tosin peruuttaa.

Ubersuggest

Tilaus on helppo ottaa käyttöön ja perua. Rekisteröitymisen jälkeen sähköpostiin tulee suhteellisen paljon postia, mutta posti ei ole erityisen ”spämmäävää”, vaan oikeasti hyödyllisiä vinkkejä ja tietoa.

Moz Pro

Pro tilaus on helppo peruuttaa omista tiedoista heti maksutietojen syöttämisen jälkeen.

Google Ads/Avainsanasuunnittelija

Avainsanasuunnittelija on 100% ilmainen, mutta saadakseen sen käyttöön tulee käyttäjän luoda Google Ads tili. Google ohjaa ensisijaisesti tekemään ensimmäisen kampanjan ja syöttämään maksutiedot, mutta kampanjan voi keskeyttää heti tilin tehtyä. Siirtymällä asiantuntijatilaan tiliä luodessa voi myös välttää maksutietojen antamisen.