Google Adsia tai digimarkkinointia aloittaessa toimiston tai tekijän kautta olet varmasti törmännyt termiin ”konversio”. Ehkä sinulle on jopa kerrottu, että on erittäin tärkeää seurata konversioita, tai sinulle on kerrottu, että näin monta konversiota voidaan saada x€ rahaa.
Tämä on taas niitä termejä, jotka meille alan ammattilaisille on niin itsestäänselvyyksiä, että joskus unohtuu, ettei se muille sitä välttämättä olekaan.
Konversio tarkoittaa merkittävää tapahtumaa verkkosivuilla tai muussa digiympäristössä. Konversio voisi olla esimerkiksi Yhteystiedot -sivulle siirtyneet, lomakkeen lähettäneet, ostoskoriin tuotteen lisänneet tai osto.
Konversioita voi olla eritasoisia, esimerkiksi ostotapahtuma verkkokaupassa olisi erittäin arvokas konversio, kun taas tuotesivun avaaminen vähemmän arvokas. Toisin sanoen, mitä lähempänä ostotapahtumaa konversio on, sitä arvokkaampi se on.
Konversiot ovat digimarkkinoinnissa tärkeitä siksi, että niiden avulla nähdään suoraan, mitä esimerkiksi mainontaan laitetuilla euroilla ollaan saatu takaisin. Digimainonnassa voidaan myös maksaa klikkausten sijaan konversioista.
Liikennettä sivuille kuitenkin tarvitaan tietty määrä ennenkuin konversioita voidaan alkaa käyttää mainonnan tavoitteena. Niitä voidaan kuitenkin seurata jo sitä ennen – eli siis raportista näkee, kuinka moni mainonnan avulla sivustolle tullut teki vaikkapa ostotapahtuman.
Ilman konversioseurantaa mainontaa joutuu tekemään osittain sokkona, sillä mainonnan vaikutusta ei nähdä muutakuin klikkauksista tai itse myynnistä. Jos myynti ei kuitenkaan lähde nousuun, on ilman konversioseurantaa vaikea sanoa, mikä vaatisi parannusta – itse mainos, laskeutumissivu, vai myyntisivu?
Google Ads mainontaa asiakkaalle aloittaessa pyrin aina laittamaan konversioseurannan käyntiin samantien. Tämän takia kysyn aina, onko yrityksen sivuilla jo käytössä Google Tag Manager tai kuka ylläpitää verkkosivuja, sillä konversioiden mittaaminen vaatii pientä koodinpätkää verkkosivuille.