Ulkoinen linkki, eli ”backlink” tarkoittaa linkkiä, joka johtaa verkkosivuillesi, joltain toiselta sivulta. Eli jos vaikkapa Savon Sanomien verkkosivuilla on linkki sinun kotisivuillesi, on se ulkoinen linkki.
Ulkoisten linkkien merkitys hakukoneoptimointiin on suuri. Hakukoneista ainakin Google arvottaa sivuja sen mukaan, miten paljon ja erityisesti millaisilla, sivuilla on linkki kotisivuillesi.
Ulkoisia linkkejä voi ajatella suosituksena sivuillesi. Mitä enemmän suosituksia, sitä paremmalta sivusi vaikuttavat Googlen silmissä. Mutta toisaalta, jos suositukset tulevat hämäriltä sivuilta, ei ne olekaan enää arvokkaita. Ja jos jäät kiinni suositusten ostamisesta, menetät uskottavuutesi.
Miten voit saada ulkoisia linkkejä?
- Kysy palveluntarjoajiltasi (esim. kirjanpitäjältä), voisitko antaa referenssihaastattelun linkkiä vastaan
- Useat koulut julkaisevat uratarinoita sivuillaan, ota yhteyttä entiseen kouluusi juttua varten. Esimerkiksi Markkinointi Muikea löytyy Savonian alumnitarinoista: https://www.savonia.fi/uratarinat/viivin-uratarina-unelmien-…
- Vierakirjoitukset toisissa blogeissa – ehdota aihetta ja kysy rohkeasti!
- Tekeekö yrityksesi jotain erityistä? Ehkäpä toimintatapanne ovat erilaisia muihin alan yrityksiin verrattuna? Mieti uniikkia kulmaa toiminnastanne, ja ota yhteyttä eri lehtien toimittajiin. Tuplanäkyvyys!
- Yrityslistat – pidä huoli että yrityksesi verkkosivut näkyvät mm. Fonectan sivuilla, paikallisia yrityksiä listaavilla sivuilla ym.
- Sisältö, jota halutaan jakaa. Kirjoita laadukkaita artikkeleita, joita on helppo referoida. Faktat erityisesti visuaalisesti esitettynä toimivat hyvin.
Viimeiseksi tietenkin kannattaa katsoa ideoita kilpailijoilta, mistä he saavat linkkejä sivuille? Voit katsoa oman ja kilpailijasi tilanteen ilmaiseksi mm. Semrush työkalulla. (Backlink Analytics –> backlinks). Oman sivusi linkkitilannetta voit tarkastella myös Googlen Search Console -työkalulla.