Käytännössä hakukoneoptimointia ei voi tehdä ilman erillisiä työkaluja, sillä ilman niitä koko hakukoneoptimointi on pelkkää hakuammuntaa.
Työkaluja tarvitaan mm. avainsanojen etsimiseen, kotisivun arvioimiseen, kilpailijatutkimukseen, linkkien tarkistamiseen ja ongelmien korjaamiseen. Suurinosa työkaluista on web-pohjaisia, mutta myös selainlaajennuksia ja erillisiä ohjelmia löytyy.
Esittelen tässä tekstissä muutaman ilmaisen ja maksullisen työkalun hakukoneoptimoinnin tekemiseen. Keskityn pääosin selaimessa toimiviin, kirjautumisen vaativiin työkaluihin, mutta esittelen myös muutaman selainlaajennuksen. Tässä tekstissä en esittele WordPress lisäosia.
Google Avainsanasuunnittelija (ilmainen)
Avainsanasuunnittelijalla onnistuu nimensämukaisesti avainsanatutkimuksen teko. Työkalulla voit tarkastella avainsanojen hakumääriä ja kilpailutilannetta. Lisäksi näet arvion klikkauksen hinnasta, jos haluat myös mainostaa kyseisellä avainsanalla. Voit myös etsiä uusia avainsanoja käyttämällä “Löydä uusia avainsanoja” -työkalua. Syötät vain maksimissaan 10 avainsanaa, tai verkkosivun osoitteen, ja Google etsii puolestasi uusia ideoita.
Saadaksesi Avainsanasuunnittelijan käyttöön, tulee sinun luoda Google Ads tili. Sinun ei kuitenkaan ole pakko mainostaa, voit tilin luomisen jälkeen käydä keskeyttämässä kampanjat ennenkuin yhtään euroa en kerennyt kulua.
Google Ads tilin voi myös tehdä ilman kampanjaa ja maksutietojen syöttämistä. Tehdessäsi tiliä valitse alareunasta “Siirry asiantuntijatilaan”.

Avainsanasuunnittelija on hyvä työkalu niin aloittelijan kuin ammattilaisenkin käyttöön, ja monesti ensimmäisiä työkaluja, joilla tutustutaan hakukoneoptimoinnin maailmaan. Koska työkalu on Googlen oma, voidaan työkalun antamia hakumääriä pitää suhteellisen luotettavina.
Google Trends (ilmainen)
Olet varmaan nähnyt uutisia vuoden suosituimmista Google hauista pian uudenvuoden jälkeen. Google julkaisee nämä tiedot Trends työkalussa.
Tätä työkalua varten ei tarvitse edes rekisteröityä, vaan se on täysin avoimesti käytettävissä.
Google Trendsillä voit seurata suosittuja hakuja jopa yhden päivän tarkkuudella valitsemassasi maassa. Kaupungittain tai aluettain voi nähdä suositut ja nousevat haut tarkimmillaan viimeisen 30 päivän ajalta.
Lisäksi Trendsillä voi hakea avainsanojen hakumääriä, ja ideoita samankaltaisiksi avainsanoiksi.
Avainsanatutkimuksen tekemiseen Trends on hieman liian suppea, mutta trendaavien hakujen seuraamisesta on hyötyä muuhunkin, kuin hakukoneoptimointiin. Haut antavat tietoa puhutuimmista aiheista ja tapahtumista, brändikuvan kehittymisestä ja ainakin Suomessa vihiä katsotuimmista tv-ohjelmista.
https://trends.google.com/trends/?geo=FI
Ubersuggest (ilmainen & maksullinen)
Ilmaisista työkaluista Ubersuggest on kaikista laajin ja kokonaisvaltaisin. Nykyään Ubersuggestista on myös maksullinen versio, mutta ilmaisessakin on vielä rutkasti työkaluja.
Ilmaisversiolla voi ainakin:
- Seurata yhtä (1) projektia
- Auditoida verkkosivun (SEO ongelmat sivulla)
- Tarkistaa ulkoiset linkit
- Etsiä avainsanoja
- Katsoa sivun avainsanasijoitukset
Ero maksulliseen piilee tietojen määrässä, maksamalla saat enemmän rivejä mm. ulkoisia linkkejä. Maksamalla voi myös seurata useampaa projektia. Maksullista versiota voi kokeilla ilmaiseksi kuukauden ajan, eikä hinta senkään jälkeen päätä huimaa: 290 euroa loppuelämän lisenssistä 1-3 projektille.

Maksullinen versio ei kuitenkaan välttämättä anna sen enempää tietoja, kuin ilmainenkaan (etenkin jos kyseessä on pieni ja uusi sivu). Ilmainen versio on väittänyt minulle usean sivun kohdalla, että maksamalla palvelusta, saisin lisää dataa käyttööni. Maksullinen versio on kuitenkin näyttänyt samat tiedot, kuin ilmainenkin.
Ubersuggestin ilmaisversio on varsin pätevä työkalu, etenkin verkkosivun auditointia varten. Työkalun antamia ulkoisia linkkejä ja avainsanoja katsoisin kuitenkin hieman kriittisesti, sillä tiedot saattavat olla puutteelliset.
Ahrefs (maksullinen)
Ahrefs on hakukoneoptimoinnin Adobe, suorastaan alan standardi siis. Ahrefs on keskittynyt etenkin ulkoisiin linkkeihin, mutta työkalu on kasvattanut ominaisuuksien määrää vuosien saatossa. Tämä hakukoneoptimoinnin järkäle kertoo kaiken, mitä suinkin hakukoneoptimoinnista voi tutkia.
Tämä on Semrushin ohella ainoa työkalu, joka on näyttänyt ulkoisten linkkien määrän markkinointimuikea.fi:lle oikein.
Hyvää ei saa kuitenkaan halvalla, Ahrefsin pienin paketti maksaa noin 85 euroa kuukaudessa. Työkalua voi testata 7 päivää 7 dollarilla.
Muut maksulliset ns. premium hakukoneoptimointi työkalut maksavat kuitenkin saman verran. Ahrefsin tiedot ovat ainakin oman kokemuksen mukaan tarkemmat kuin muilla vastaavilla työkaluilla, joten maksullisista työkaluista käyttäisin Ahrefsia.

Semrush (ilmainen & maksullinen)
Semrush on myös yksi “hakukoneoptimoinnin järkäleistä”, eli työkaluista, joihin ammattilaiset luottavat. Semrushilla voi myös seurata projekteja ja se antaa kattavat tiedot sivuston ongelmista, linkeistä ja avainsanasijoituksista. Semrushilla voi myös seurata sosiaalisen median tilejä, ajastaa postauksia ja mainostaa.
Semrush on Ahrefsin ohella ainoa työkalu, joka on näyttänyt ulkoisten linkkien määrän oikein markkinointimuikea.fi sivulle.
Myös Semrush on kallis, joskin Semrushia voi kokeilla ilmaiseksi seitsemän päivän ajan. Edullisimmalle maksulliselle paketille tulee hintaa 83,28 dollaria/kk, maksettuna vuosittain. Semrushista saa myös käyttöön rajoitetun, ilmaisen version rekisteröitymällä. Ilmaisella versiolla voi mm. seurata max. 10 avainsanaa, auditoida verkkosivuja ja seurata jopa 20 kilpailijaa.

Semrush oli minulle tuntemattomampi työkalu ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta nyt siihen tutustuttuani aion ottaa ilmaisversion kokeiluun.
Moz (ilmainen & maksullinen)
Ahrefsin ohella Moz on yksi hakukoneoptimoinnin ammattilaisten käyttämistä työkaluista. Moz on samanhintainen kuin Ahrefs, mutta se sisältää paljon kattavammin ilmaisia työkaluja. Lisäksi Pro versiota voi kokeilla ilmaiseksi kuukauden ajan.
Ilmaisversiolla voi etsiä 10 avainsanaa ja 10 linkkiä kuukaudessa. Lisäksi Mozilla on oma selainlaajennus. (Laajennusta en ole kuitenkaan koskaan saanut kunnolla käyttöön, useista yrityksistä huolimatta.)
Pro versiolla voi nostaa hakujen määrää kuukaudessa ja saa käyttöönsä kampanjat. Edullisimmillaan Mozin saa 79 dollarilla kuukaudessa (vuosittain maksettuna). Pro versiota voi kokeilla ilmaiseksi kuukauden ajan.

Selainlaajennukset (ilmainen)
Chrome, Mozilla ja Safari selaimiin on myös mahdollista ladata erilaisia selainlaajennuksia hakukoneoptimointia varten.
Selaimella käytetään internetiä. Laajennukset ovat erilaisia “lisäosia” selaimeen, joilla voidaan parantaa selainta tai tehostaa työskentelyä.
Muihin selaimiin varmasti laajennuksia löytyy, mutta suosittelen käyttämään jotain näistä. (Safarista minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, koska käytän Windowsia.)
Lataa Chrome selainlaajennukset täältä
Lataa Mozilla selainlaajennukset täältä
Ohjeet selainlaajennuksiin Safarissa
SEO Quake
SEO Quake näyttää verkkosivun domainpisteet ja linkkien määrän hakukentän alle tulevassa palkissa sekä hakutuloksissa. Palkkia painamalla voi avata diagnoosin, joka kertoo puutteet tärkeimmissä SEO ominaisuuksissa, kuten: metatekstit, otsikot, ssl, schema, kuvat, tekstin määrä, sivukartta ym. Lisäksi voit katsoa sivun sisäiset linkit, tarkistaa sanatiheyden ja verrata sivuja keskenään.
SEO Quake on kattava ja helppokäyttöinen ilmaistyökalu.

Lighthouse
Lighthouse näyttää hakukoneoptimointitietojen lisäksi paljon tietoa verkkosivun suorituksesta & käytettävyydestä.

Ahrefs SEO Toolbar
Ahrefsin laajennuksella voi katsoa verkkosivun SEO ongelmat ja linkit poistumatta sivulta toiselle välilehdelle. Työkalulla voi myös etsiä rikkinäisiä linkkejä sivukohtaisesti. Toolbaria voi myös muokata mieleisekseen, mm. valita näytettävät tiedot ja palkin värin.
