Google-algoritmipäivitys kesä 2021 – mikä muuttuu?

Kesällä 2021 Google julkaisee peräti kaksi isoa päivitystä (”core update”), ensimmäinen päivitys tulee kesäkuussa ja seuraava heti heinäkuussa.

Google muuttaa algoritmiaan päivittäin, mutta välillä Google julkaisee isomman päivityksen, mikä voi myös tuoda suurempia muutoksia oman verkkosivun hakunäkyvyyteen. Päivityksillä Google parantaa hakukoneensa käyttäjäkokemusta, ja toki myös välillä pyrkii karsimaan ”black hat seo” taktiikoita käyttäviä verkkosivuja.

Mitä odottaa seuraavina kuukausina?

Sivusi hakunäkyvyys saattaa pudota kesäkuussa, ja nousta taas heinäkuussa, ja toistepäin. Kesäkuun päivityksen tuomia muutoksien pohjalta ei siis kannata vielä mennä tekemään muutoksia sivulle, vaan odottaa kunnes päivityksen toinen osa on myös julkaistu. Kaikilla verkkosivuilla päivityksen tuomien muutosten pitäisi alkaa näkymään elokuussa 2021.

Mikä muuttuu?

Vuosien saatossa Google on alkanut painottamaan sivun käyttäjäkokemusta yhä enemmän. Tämä tarkoittaa sitä, että Google katsoo sivua kokonaisvaltaisesti: latautuuko sivu nopeasti, onko sivua miellyttävää selailla, onko sisältö laadukasta ja niin edelleen. Pelkillä avainsanojen lisäämisellä tekstin joukkoon ei siis ole pärjännyt enää pitkään aikaan, ja nyt myös sivuston käytettävyys huomioidaan entistä paremmin.

Käytettävyyteen liittyy kolme eri osaa, näitä kutsutaan nimellä ”Core Web Vitals”:

  • Lar­gest Con­tent­ful Paint (LCP) eli Si­vus­ton la­taus­no­peus
  • Fist In­put De­lay (FID) eli Si­vus­ton in­te­rak­tii­vi­suus
  • Cu­mu­la­ti­ve La­yout Shift (CLS) eli Vi­suaa­li­nen va­kaus

Sivuston latausnopeus (LCP)

Verkkosivun (tärkeimmän) sisällön tulisi latautua alle 3 sekunnissa. Voit tarkistaa verkkosivun nopeuden esimerkiksi ilmaisella GTmetrix -työkalulla. Työkalu kertoo myös, miksi sivusi ovat hitaat.

Yleisimmät ongelmat sivuston nopeudessa on pakkaamaton koodi, liian isot kuvatiedostot, välimuistin puuttuminen sekä sivuston suuri koko. Poistamalla käyttämättömät lisäosat, sivut ja teemat sekä optimoimalla kuvat voit jo vaikuttaa merkittävästi sivun nopeuteen. Nopeuden optimoimiseksi löytyy vinkkejä tästä aikaisemmasta blogitekstistä.

Sivuston interaktiivisuus (FID)

Interkaktiivisuus tarkoittaa toimintoja, joita kävijä tekee sivullasi. Eli esimerkiksi ”Osta nyt” napin painallusta, valikon avaamista ynnä muuta. Toiminnon tulisi tapahtua välittömästi, eli napin painalluksesta seuraavan sivun tulisi avautua alle 100 millisekunnissa (!). Kyseessä on niin lyhyt aika, ettei eroa huonon ja hyvän tuloksen välillä välttämättä havaitse omin käsin testaamalla. Alempana tässä jutussa vinkkejä, miten voit testata sivusi Core Web Vitals:ien tilan.

Visuaalinen vakaus (CLS)

Inhoatko sinäkin paikasta toiseen pomppaavia laatikoita ja nappeja verkkosivuilla? Hyvä, sillä niin myös Google. Visuaalinen vakaus tarkoittaa siis sitä, miten hyvin sivun elementit pysyvät paikallaan. Monesti tämä ongelma tulee esimerkiksi sivulle hieman myöhemmin latautuvan pop-up ikkunan myötä (olet juuri klikkaamassa nappia sivulla, kun eteen pomppaa ikkuna, ja klikkaatkin vahingossa sitä). Nyt jos siis koskaan kannattaa miettiä pop-up ikkunoiden tarvetta sivulla, sekä niiden asemointia sivulla.

Pop-uppien lisäksi sivun elementtien hidas latausnopeus voi myös aiheuttaa visuaalisen vakauden rikkoutumista.

Miten hyvin sivusi selättää Core Web Vitalsit – testaa sivusi!

Jos sivullasi ei ole vielä käytössä Google Search Consolea, nyt kipin kapin tekemään tili! Google Search Console (GSC) antaa arvokasta tietoa verkkosivustasi, mm. millä hakusanoilla kävijät tulivat sivullesi ja onko sivusi mobiilioptimoitu. GSC:stä saat myös tietoa Core Web Vitals tuloksista. Google myös lähettää ilmoituksen sähköpostiisi, jos se huomaa ongelman verkkosivulla. Ilmoitus kertoo mikä osa sivussasi kaipaa parannusta.

GSC tarvitsee kuitenkin jonkin verran aikaa ja dataa antaakseen Core Web Vitals tietoja. Ennen tätä voit testata sivusi Google Pagespeed Insightilla.

Google Search Consolessa sinun tulee varmistaa oman verkkosivusi omistajuus. Tähän paras tapa on varmistaa koko domain. Tällöin verkkosivun DNS tiedostoihin lisätään TXT tiedosto.

Oliko tämä ihan hepreaa tai kaipaatko apua?

Artikkeleita aiheeseen liittyen on tulossa lisää, jos haluat niistä ilmoituksen, tilaa uutiskirjeeni!

Markkinointi Muikealta saat myös laajan tutkimuksen sivusi hakukonenäkyvyyden tilasta ja muutostarpeista alkaen 400€. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Sulje
Avaa WhatsApp
1
Tarvitsetko apua?
Moi! 👋
Voit laittaa kysymyksiä tai tarjouspyynnön tätä kautta.
Vastaan heti kun kerkeän! 🤗