Hakusanamainonta
Yleisin, ja Adsin tunnetuin kampanjamuoto lienee hakusanamainonta. Kampanjassa valitaan avainsanat, joilla mainoksesi näkyy Googlen haussa. Hakusanamainoksia voi näyttää halutessaan myös display-mainosten tapaan (en suosittele tämän käyttöönottoa). Hakusanamainonta on tehokasta sellaisille palveluille ja tuotteille, joita haetaan paljon Googlesta. Usein palvelua tai tuotetta hakeva on jo hyvin lähellä ostopäätöstä.
Display-mainonta
Display-mainos, eli bannerimainos, näkyy verkkosivuilla ja sovelluksissa omana laatikkonaan. Mainos sisältyy otsikosta, kuvauksesta ja kuvasta. Mainokset voidaan kohdentaa demografiatietojen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan, tai vaikkapa tietyntyyppisille verkkosivuille. Display-mainoksilla saa laajan näkyvyyden, mutta tulokset voivat jäädä heikommiksi (klikkausten määrä ja laatu, konversioiden määrä). Display-mainonta sopiikin parhaiten bränditietoisuuden lisäämiseen.
Performance Max/Maksimitulokset
Tämä kampanjamuoto on yhdistelmä eri kampanjamuodoista. Kampanjaa tehdessä annetaan avainsanoja, demografiatietoja, kiinnostuksen kohteita kohdeyleisön määrittämiseksi. Mainokset koostuvat tekstistä ja kuvista, ja ne voivat näkyä niin hakutuloksissa, kuin display-mainoksina ympäri verkkoa.
Performance Max kampanja sopii monelle eri yritykselle ja mainostrategialle. Käytän sitä usein vaihtoehtona Display-mainonnalle.
Shopping
Verkkokauppa voi hyödyntää Shopping-mainoksia ja mainostaa heti hakutulosten kärjessä sekä kuvahaussa. Shopping-mainokset ovat jo itsessään kuin katalogi ostopainikkeella. Shopping-mainontaa varten pitää tehdä ensin tili Google Kauppiasportaaliin(Merchant Center) ja lisätä verkkokaupan tuotteet tilille. WooCommerce verkkokauppaan on saatavilla useita lisäosia, joilla tämä onnistuu helposti.
Shopping-mainonta on ehdoton valinta tuotteita myyvälle verkkokaupalle.
Video
Videokampanjalla voit mainostaa Youtubessa. Kampanjaa varten tarvitset lyhyen videon, joka on ladattu Youtubeen. Lisäksi mainokseen lisätään otsikko ja kuvauksia. Youtube tarjoaa viisi erilaista videomainostyyppiä:
- Ohitettava In-Stream (mainoksen voi ohittaa 3s jälkeen)
- Ei-ohitettava In-Stream (mainosta ei voi ohittaa, kestää 15-20s)
- In-Feed (näkyvät Youtubessa videolistauksessa)
- Puskuri (ei voi ohittaa, enintään 6s)
- Outstream (näkyvät Googlen videokumppaneiden sivuilla ja sovelluksissa, ei pituusrajoitusta)
Riippuu videostasi, ja tavoitteistasi, mikä videomainostyyppi sopii parhaiten. Kaikki videomainokset kuitenkin sopivat hyvin bränditietoisuuden lisäämiseen.
Sovellus
Nimensä mukaisesti kampanjatyyppi sopii sovellusten mainostamiseen.
Smart/Älykäs kampanja
Tämä kampanjamuoto on tarkoitettu Google Adsiin vasta tutustuville. Kampanjamuoto on helppo ottaa käyttöön, ja Google hoitaa suurimman osan valinnoista puolestasi. Sopii niille mainostajille, jotka haluavat mainostaa Google Adsissa, mutta eivät jostain syystä pysty perehtymään muihin kampanjamuotoihin tarkemmin.
Discovery
Nämä mainokset näkyvät Youtubessa ja Gmailissa. Videomainoksista poiketen Youtubessa näkyvät mainokset sisältävät tekstiä ja mainoksia. Erityisesti Gmail-mainokset sopivat hyvin sellaiseen kohderyhmään, jossa olet jo herättänyt kiinnostusta.