Kuinka paljon rahaa tarvitaan Google Ads kampanjaan?
Tylsä vastaus siihen, miten paljon Google Adsiin kannattaa laittaa rahaa on: se riippuu toimialasta. Käyn kuitenkin tässä artikkelissa läpi yleisimmät klikkaushinnat ja vertailen eri toimialojen hintoja. Toivottavasti vertailu auttaa hahmottamaan paremmin, mitä Google Ads mainonta maksaa.
Minimihinnat erilaisille kampanjoille ja tavoitteille
Yleisimmin Google Adsissa tehdään hakusanakampanja, ja se aloitetaan verkkosivun liikenne-tavoitteella. Yhden klikkauksen hinta on alimmillaan yhden euron tuntumassa.
Kysynnän kasvatus kampanjassa mainoksia näytetään mm. Youtubessa ja gmail-sähköpostissa. Jos aluekohdistus on Suomi, on minimipäiväbudjetti 5 euroa.
Kun mainonta on pyörinyt sen verran kauan, että verkkosivulle ollaan saatu mukavasti liikennettä, siirrytään yleensä konversiomainontaan. Konversion hinta riippuu siitä, miten arvokkaasta konversiosta on kyse. Kokonaiskulut eivät kuitenkaan tässä vaiheessa nouse merkittävästi, vaan valitulla budjetilla saadaan pikemminkin parempia tuloksia. Myös Performance Max eli Maksimitulokset kampanjamuoto käyttää konversioita hintatarjoukseen.
En suosittele pyörittämään mitään kampanjaa alle 100 euron kuukausibudjetilla. Tämäkin on erittäin pieni panostus, jos kampanjoita on vain se yksi.
Kalliit toimialat
Hakukampanjassa tiettyjen toimialojen klikkaus ja konversiohinnat ovat selkeästi muita aloja korkeampia. Tällaisia aloja ovat sellaiset, joiden keskimääräisen oston hinta on korkea, ja tuotetta tai palvelua haetaan paljon Googlaamalla. Tämä on aika loogista, klikkauksesta ei kannata maksaa kymmentä euroa, jos tuotteen hinta on kaksikymmentä euroa. Jos taas palvelua tai tuotetta ei juuri haeta verkosta (usein tällaisia ovat täysin uudet palvelut/tuotteet) ei ole myöskään kilpailua, jolloin klikkausten hinnat pysyvät maltillisina.
Kalliita toimialoja ovat etenkin rakentamiseen liittyvät alat. Käytännössä lähes kaikkien rakentamiseen ja remontoimiseen liittyvien alojen klikkaushinnat ovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kymmenen euron molemmin puolin. Yhden klikkauksen maksaessa 10€ on selvää, että päiväbudjetin tulee olla useita kymmeniä euroja, joka taas tarkoittaa sitä, että kuukausibudjetiksi tulee vähintään tuhat euroa.
Myös alat, jotka kilpailevat isoja yrityksiä, kuten Amazonia tai Temua vastaan, joutuvat maksamaan näkyvyydestä huomattavasti. Tällaisia aloja ovat etenkin vaate- ja tavaraverkkokaupat. Klikkauksen tai konversion hinta ei välttämättä ole hirvittävän korkea, mutta kampanjoiden määrä voi olla suurempi. Isoilla yrityksillä on varaa pyörittää joitakin kampanjoita negatiivisella tuotolla, kun taas pienempi yritys tarvitsee tuottoa mainonnalleen. Erityisesti pienet, vastuulliset tai käsityöyritykset, jotka myyvät vain muutamaa erilaista tuotetta.
Budjetti kannattaa olla iso mainonnan alussa
Pienellä panostuksella todennäköisemmin rahat heitetään hukkaan, kuin suoraan panostamalla isommin. Monet yritykset haluavat testata Google Ads mainontaa aluksi pienellä summalla, ajatuksena, että jos mainonta toimii, nostetaan budjettia. Oikea tapa toimia olisi kuitenkin aloittaa isolla budjetilla. Etenkin hakumainonnassa mainokset eivät näy, jos hakuja ei ole, joten laitettu raha ei mene hukkaan. Tarpeeksi isolla budjetilla kuitenkin varmistetaan, että mainokset näkyvät varmasti, kun avainsanaa haetaan. Pienellä budjetilla mainos ei välttämättä näy ollenkaan, jolloin mainonnasta ei saada tuloksia, ja jolloin se pieni panostus menee hukkaan
Avainsanojen suunnittelija ja Tulossuunnittelija budjetin määrittämisen avuksi
Ennen hakukampanjan alkua budjettia voi arvioida Avainsanojen suunnittelija -työkalun avulla. Suunnittelijaan syötetään halutut avainsanat, ja Google antaa arvion, miten paljon esim. klikkauksia saadaa esimerkiksi 300 euron budjetilla. Ads myös ehdottaa suoraan sopivaa kuukausibudjettia.
Muissa kampanjamuodoissa kampanjaa voi lähteä tekemään, ja syöttää jonkun luvun budjetti osioon. Ads kertoo, jos budjetti on liian pieni ja antaa viikottaiset arviot budjetille.
Kampanjan jo pyöriessä voi budjettimuutoksia simuloida Tulossuunnittelijalla.
Google Ads mainonnan hinta Markkinointi Muikealla
Yhden hengen yrityksenä Markkinointi Muikea pystyy tarjoamaan työn osuuden edulliseen hintaan. Voimassaolevat alkaen hinnastot voi katsoa Digitaalinen mainonta-sivulta. Google Adsin kohdalla liitän aina budjettiehdotuksen tarjouksen oheen, joten saat heti arvion mainonnan kokonaiskustannuksista, Muikea myös kouluttaa Google Adsin käyttöön, koulutushinnaston näet Koulutukset-sivulta.